Bestuursrecht

Indien u op zoek bent naar een ervaren en gespecialiseerde advocaat bestuursrecht dan bent u bij MR. BAS A.S. VAN LEEUWEN aan het juiste adres. MR. BAS A.S. VAN LEEUWEN is gespecialiseerd in zaken tegen overheden. In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) is vastgelegd hoe de overheid besluiten moet voorbereiden, beleid moet publiceren, bevoegdheden voor inspectie en welke sancties voor handhaving beschikbaar zijn.

MR. BAS A.S. VAN LEEUWEN adviseert particulieren en rechtspersonen (maatschappelijke organisaties, instellingen in de gezondheidszorg en ondernemingen) omtrent hun positie ten opzichte van de overheid en staan hen bij in zowel bestuursrechtelijke als civiele procedures. Conflicten met de overheid behoren tot de hardnekkigste die er zijn. Zonder uitzondering staat de gemiddelde burger en/of ondernemer in die conflicten op vijf-nul achterstand. De overheid is namelijk beter op de hoogte van haar eigen regels. Ook heeft de overheid meer middelen om haar vermeende gelijk af te dwingen. Daarnaast beroept de overheid zich er vaak op dat zij negatieve precedentwerking behoort te vermijden, zodat ook het kleinste geschil tot in hoogste instantie koste wat het kost wordt uitgevochten.


EN | NL | FR | PL | TR | PK



MR. BAS A.S. VAN LEEUWEN heeft onder andere, doch niet uitsluitend, ervaring met de volgende onderwerpen:

  • Aansprakelijkheid bij verontreiniging
  • Bestemmingsplannen
  • Bestuurlijke dwangsom en bestuursdwang
  • Bestuurlijke boete
  • Sanctie bodem-, lucht- en waterverontreiniging
  • Opheffing/ sluiting bedrijf
  • Bouwvergunningen en/of omgevingsvergunningen
  • Exploitatievergunningen en horecavergunning
  • Milieuvergunningen en –ontheffingen
  • Handhaving toezichthouder
  • Planschade na besluit overheid
  • Projectontwikkeling
  • Bibob procedure
  • Verklaring omtrent het Gedrag (VOG)
  • Rechtmatige – en onrechtmatige overheidsdaad
  • Schadevergoeding na vernietiging besluit
  • Ruimtelijke ordening
  • WABO
  • Wet Openbaarheid Bestuur (Wob)


AANDACHTSGEBIEDEN

Het indienen van een bezwaarschrift

Indien u het niet eens bent met een door een bestuursorgaan genomen besluit, kunt u daartegen bezwaar maken bij dat bestuursorgaan of bij een door dat bestuursorgaan ingestelde bezwarencommissie. In beginsel dient u binnen zes (6) weken nadat de beslissing is genomen bezwaar in te stellen. Deze termijn kan afwijken! READ MORE

Het indienen van een administratief beroep

Indien u het niet eens bent met een door een bestuursorgaan genomen besluit, kunt u in sommige gevallen een administratief beroep indienen. In het beroepschrift geeft u aan dat u het niet eens bent met het een besluit. Het indienen van dit beroepschrift doet u altijd bij een ander bestuursorgaan als welke het originele besluit heeft genomen. READ MORE

Het indienen van een beroepsschrift

Bent u als burger of ondernemer het niet eens met een beslissing op uw bezwaarschrift? In dat geval kan MR. BAS A.S. VAN LEEUWEN een beroep instellen bij de bestuursrechter. READ MORE

Het indienen van een verzoek tot een voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift of een beroepschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat de beslissing waartegen u opkomt, zolang nog niet is besloten over uw bezwaar of beroep, gewoon van kracht blijft. Indien er sprake is van een dusdanig spoedeisend-belang dat de uitkomst van de bezwaar- of beroepsprocedure niet kan worden afgewacht, zal u de rechtbank moeten verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. READ MORE

Het indienen van hoger beroep

Indien u na de heroverweging in bezwaar of de rechtmatigheidstoets door een rechter in beroep nog niet de door u gewenste uitkomst heeft, kunt u tegen de uitspraak van de bestuursrechter in beroep. De uitspraak van de bestuursrechter zal aangeven op welke wijze en waar u beroep kunt instellen. READ MORE

Last onder Bestuursdwang

Indien een bestuursorgaan meent dat niet wordt voldaan aan regelgeving kan het bestuursorgaan handhaven. Mogelijke bestuurlijke sancties zijn: intrekken of schorsen van een beschikking, opleggen van een last onder bestuursdwang, opleggen van een last onder dwangsom of opleggen van een bestuurlijke boete. Een last onder bestuursdwang is een herstelsanctie. Een “last onder bestuursdwang” heeft dus als primaire doel het beëindigen en voorkomen van overtredingen. READ MORE

Last onder Dwangsom

Indien een bestuursorgaan meent dat niet wordt voldaan aan regelgeving kan het bestuursorgaan handhaven. Mogelijke bestuurlijke sancties zijn: intrekken of schorsen van een beschikking, opleggen van een last onder bestuursdwang, opleggen van een last onder dwangsom of opleggen van een bestuurlijke boete. Een last onder dwangsom is een herstelsanctie. Een last onder dwangsom is een herstelsanctie. Een “last onder dwangsom” heeft dus als primaire doel het beëindigen en voorkomen van overtredingen. READ MORE

Bestuurlijke Boete

Indien een bestuursorgaan meent dat niet wordt voldaan aan regelgeving kan het bestuursorgaan handhaven. Mogelijke bestuurlijke sancties zijn: intrekken of schorsen van een beschikking, opleggen van een last onder bestuursdwang, opleggen van een last onder dwangsom of opleggen van een bestuurlijke boete. Een bestuurlijke boete is een “punitatieve sanctie” READ MORE


BELANGRIJKE THEMA’S

Handhaving van de Openbare Orde en Veiligheid

De problemen die in gemeenten op veiligheidsgebied spelen, zijn sterk uiteenlopend van aard en soms zeer ingrijpend voor de mensen die ermee geconfronteerd worden. Drugsoverlast, huiselijk geweld, wanordelijkheden, branden en rampen. Het is een greep uit de veiligheidsproblemen die op het pad van een burgemeester kunnen komen. READ MORE

Uitkeringen

Het Nederlands sociale zekerheidsstelsel is er om te garanderen dat er sprake is van inkomen en/of verzorging ten tijde van pensioen, ziekte, arbeidsongeschiktheid, overlijden of werkloosheid middels werknemersverzekeringen, volksverzekeringen en sociale voorzieningen. READ MORE


Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 5208a5ded58ca01e02a915e89c481412.jpg

PRO DEO ADVOCATUUR

Heeft u juridisch advies nodig of bijstand bij een procedure? En kunt u geen advocaat betalen? Dan heeft u recht op een vergoeding voor de kosten. Dit heet een toevoeging. Daarnaast kunt u advies inwinnen bij het Juridisch Loket. Gezamenlijk worden deze voorzieningen gesubsidieerde rechtsbijstand genoemd.

Voorwaarden gesubsidieerde rechtsbijstand

U moet aan een aantal voorwaarden voldoen om gesubsidieerde rechtsbijstand te krijgen. Als u aanspraak maakt op een toevoeging, betaalt u altijd een eigen bijdrage. Voor rechtsbijstand bij het Juridisch Loket hoeft u geen eigen bijdrage te betalen.

Griffierechten en proceskosten

Een toevoeging dekt alleen de kosten voor een advocaat of mediator. Griffierechten vallen hier niet onder. U kunt wel om vermindering van de griffierechten vragen. Uw advocaat of mediator kan voor de aanvraagformulieren zorgen.

De proceskosten (kosten van onder meer procureurs, getuigen en deurwaarders) betaalt u zelf. Als de rechter u gelijk geeft, betaalt de tegenpartij meestal deze kosten. Krijgt u geen gelijk? Dan moet u dus de proceskosten zelf betalen en vaak ook die van de tegenpartij.

Korting bij Juridisch Loket

Let op! U kan een korting van € 54,- op uw eigen bijdrage krijgen, als u eerst telefonisch contact opneemt met het Juridisch Loket en zij u doorverwijzen naar ons kantoor. Bij verwijzing naar een advocaat geeft het Juridisch Loket u een zogenaamd diagnosedocument mee. Dit is een schriftelijk document waarin uw probleem beschreven staat en een advies voor de oplossing is opgenomen. Daarnaast bevat het document de verwijzing naar de juiste persoon of instantie die u kan helpen. Wanneer u wordt verwezen naar de advocaat, krijgt u met dit document een korting van € 54,- op uw eigen bijdrage.

Bijzondere Bijstand van de Gemeente voor de eigen bijdrage en griffierecht

Let op! Als u juridische ondersteuning nodig heeft, krijgt u mogelijk bijzondere bijstand voor de eigen bijdrage en het griffierecht. U kan hiervoor een verzoek indienen bij uw gemeente. De voorwaarde is wel, dat u vanuit het Juridisch Loket een doorverwijzing heeft verkregen.

Peiljaarverlegging bij daling verzamelinkomen

Let op! Indien het verzamelinkomen van cliënt minstens 15% is gedaald ten opzicht van het inkomen van twee (2) jaar geleden dan dient u binnen zes (6) weken na de beslissing van de Raad voor Rechtsbijstand een verzoek tot peiljaarverlegging in te dienen middels het formulier dat u kan vinden op de website van de Raad voor Rechtsbijstand. In dat geval kan de Raad voor Rechtsbijstand een lagere eigen bijdrage vaststellen.

Inkomenscontrole achteraf

Let op! Uw inkomen wordt nog een keer gecontroleerd als uw inkomensgegevens ten tijde van de aanvraag van de toevoeging nog niet definitief waren vastgesteld door de Belastingdienst. De Raad is dan bij de aanvraag uitgegaan van de op dat moment beschikbare gegevens. Dit kan bijvoorbeeld uw belastbaar loon zijn. Regelmatig voert de Raad een her-controle uit bij de Belastingdienst. Dan controleert de Raad of het inkomen en vermogen van een cliënt intussen definitief zijn vastgesteld door de Belastingdienst. Als blijkt dat dit het geval is, neemt de Raad een nieuw besluit. Ongeveer twee (2) jaar na afgifte van de toevoeging start de Raad met het opnieuw controleren van de status van het inkomen van cliënt bij de Belastingdienst. Dit lijkt laat, maar eerder heeft weinig zin omdat de Belastingdienst die tijd nodig heeft om uw verzamelinkomen en vermogen vast te stellen. Als bij controle blijkt dat uw inkomen nog niet is vastgesteld, probeert de Raad het op een later tijdstip nog een keer. Net zo lang tot de definitieve gegevens bekend zijn.

Kosten gesubsidieerde rechtsbijstand zelf betalen

Wie in voorlopige hechtenis zit, krijgt een advocaat toegewezen. Sinds 1 maart 2017 moet u de kosten voor deze gesubsidieerde rechtsbijstand in sommige gevallen zelf betalen. Dit kan alleen als de uitspraak van de rechter definitief is (dit heet een onherroepelijke veroordeling).

In dat geval toetst de Raad voor Rechtsbijstand uw inkomen en vermogen. Is uw inkomen hoger dan toegestaan? Of is uw vermogen hoger dan toegestaan? Dan moet u de kosten voor gesubsidieerde rechtsbijstand, in beginsel, zelf betalen. Behalve in het geval van:

  • seponering van de strafzaak, dat betekent dat de officier van justitie besluit om niet te vervolgen;
  • volledige vrijspraak van een verdachte (ook na eventueel hoger beroep en cassatie);
  • ontslag van rechtsvervolging;
  • schuld zonder straf of maatregel.

CONTACTEER